I. Projekty sú novým spôsobom nadobúdania poznatkov:
Vo vyučovaní mnohých predmetov, aj informatiky, na stredných školách sme si zvykli, že sa preberajú
učebné celky, cvičia cvičenia, a trénujú
ich riešenia. Zdá sa to tak zaužívané a
samozrejmé, že pre bežného učiteľa, a ani študenta
to nie je žiadny problém. Takto to proste chodí.
Ja si myslím, že častokrát sú úlohy
na informatike ako vytrhnuté z kontextu. Drobné
cvičenia väčšinou nepotrebujú kreativitu, skôr
rýchlu odozvu. Ja chcem predstaviť vo svojej diplomovke
iný prístup. Riešením predloženého
problému z reálneho života sa pred nami otvára
nová dimenzia nadobúdania poznatkov. Už sa nemusí
študent nasilu prispôsobovať tempu a plánom učiteľa,
ale samotná potreba dosiahnutia požadovaného cieľa
privádza študenta k problémom, ktorým musí
čeliť. Touto formou sa zdá poznatok o riešení
problému zmysluplným a študent si ho ľahšie osvojí.
II. Rozdiel je v tempe, prístupe aj hodnotení:
Mladá generácia je veľmi bystrá a tak je dnešný učiteľ tlačený k tomu, aby študentovi odovzdával
mnoho poznatkov, inak sa zdá, že časom na hodinách
snáď plytvá. Šikovnejší sa nudia a pomalší
nestíhajú. Pri projektoch sa študent má
možnosť zamerať na časť problému, ktorá ho zaujíma
a baví najviac a na nej popracovať a preukázať
svoje schopnosti. Správne vedenie učiteľom ho môže
motivovať k dosiahnutiu lepších výsledkov a k
zdokonaleniu sa v danej oblasti. Už sa nehodnotí výkon
podľa predstáv učiteľa, čo všetko by mal spamäti
ovládať študent. Zdalo by sa, že projekty sa ohodnotia
ťažšie, čo bezosporu je pravdou. Veď ťažko možno porovnať, či
chutí lepšie jablko alebo hruška. Preto treba viesť projekt
vhodne a ešte pred začiatkom sa poriadne zamyslieť nad dôležitou
časťou a to zvoliť spôsob hodnotenia. Navrhujem, aby sa
nehodnotila iba výsledná fáza produktu
a to dokonca iba po obsahovej stránke ako to už v bežnom vyučovaní býva.
III. Moja skúsenosť:
V školskom roku 2004/05 som mala príležitosť už po druhý rok učiť na gymnáziu
Novohradská. Učila som časť maturujúcej triedy,
ktorá ale z informatiky nematurovala. Moji študenti sa
v bežných uživateľských softvéroch už vedeli
slušne orientovať a učiť ich netriviálne špeciálne
funkcie v daných programoch som považovala za zbytočné.
Preto som sa rozhodla, že by im mohlo byť prospešnejšie zažiť
atmosféru, kde nevedia jednoznačne odpovedať na položené
otázky, ale musia tvorivo k riešeniu prísť sami.
IV. Učiteľ a študent:
Ak je mojou úlohou, ako učiteľa, vycvičiť profesionálnych robotov, tak zvolím bežné postupy výučby.
No pre mňa je škola miestom, kde sa mladý človek učí
prežiť v reálnom svete, učí sa riešiť konflikty
so spolužiakmi a tiež si formuje svoje názory a svoj
charakter. Vo svojom veku sa stretáva s množstvom reálnych
problémov a škola mu často nevie pomôcť sa v nich
orientovať a zvoliť si vlastnú cestu. Určia sa pravidlá,
nad ktorými má moc len subjektívny názor
učiteľa. A ten sám bojuje s tým, aby vo svojom
rebríčku hodnôt nepostavil svoj predmet pred študenta.
A tak sa zabúda, že mladý človek sa v prvom rade
potrebuje učiť pre život a nie len pre vedomosti. Učiteľ musí
v prvom rade milovať svojich učňov a v druhom rade byť presvedčený
o potrebe ovládania jeho predmetu učenia. Vtedy sa je
ochotný obetovať a aj cez rôzne prekážky
si nájsť cestu k študentom, pochopiť ich problémy a vybudovať si vzťah dôvery.
V. Charakter učiteľa:
Som presvedčená, že aby mohol učiteľ dosiahnúť výborné výsledky
u žiakov, je potrebné, aby mu študenti dôverovali.
Tiež zapálenie je veľmi dôležité, pre svoju
nákazlivosť. Keď je učiteľ spomalený, neistý,
unudený, tak i jeho učni-študenti, to od neho chytia,
naopak, keď dá najavo záujem o prácu,
ktorú idú vykonať, tým skôr sa študent
premôže, i keď sa mu to nemusí zdať zaujímavé.
Keď chce učiteľ, aby sa jeho učeň nebál nových
poznatkov, on sám musí byť ten, ktorý ich
bude vyhladávať. Častou chybou je rezignácia učiteľa,
tým nazývam čas, keď má učiteľ pocit, že
už všetko vie a nepotrebuje sa už nič nové vo svojom
obore učiť. Jeho predmet sa môže rýchlo stať nezaujímavým
a nudným. Naopak učiteľ, ktorý je ochotný
hľadať a skúšať nové poznatky a spôsoby
vo vyučovaní môže obohatiť seba, svojich učňov
a zlepšiť kvalitu predávania poznatkov. Hlavný
rozdiel medzi študentom a učňom je ten, že študent študuje,
to čo mu predložíme, ale učeň študuje svojho učiteľa
a učí sa jeho príkladom. Byť učiteľom študentov
je možno ľahšie, ale nikdy nedosiahne také výsledky
ako keď sa zo študenta stane učeň, alebo lepšie povedané,
kým učiteľ nezačne žiť to, o čom hovorí. Teda
kým nebude vzorom pre študentov a to myslím aj
v správaní sa. Niekomu to môže síce
znieť ako filozofia a nie ako práca o projektovom vyučovaní,
ale ja som presvedčená, že projektové vyučovanie
nemôže viesť učiteľ, ktorý nie je zapálený.
|