| I. Projekty sú novým spôsobom nadobúdania poznatkov: Vo vyučovaní mnohých predmetov, aj informatiky,                 na stredných školách sme si zvykli, že sa preberajú 
                učebné celky, cvičia cvičenia, a trénujú 
                ich riešenia. Zdá sa to tak zaužívané a 
                samozrejmé, že pre bežného učiteľa, a ani študenta 
                to nie je žiadny problém. Takto to proste chodí. 
                Ja si myslím, že častokrát sú úlohy 
                na informatike ako vytrhnuté z kontextu. Drobné 
                cvičenia väčšinou nepotrebujú kreativitu, skôr 
                rýchlu odozvu. Ja chcem predstaviť vo svojej diplomovke 
                iný prístup. Riešením predloženého 
                problému z reálneho života sa pred nami otvára 
                nová dimenzia nadobúdania poznatkov. Už sa nemusí 
                študent nasilu prispôsobovať tempu a plánom učiteľa, 
                ale samotná potreba dosiahnutia požadovaného cieľa 
                privádza študenta k problémom, ktorým musí 
                čeliť. Touto formou sa zdá poznatok o riešení 
                problému zmysluplným a študent si ho ľahšie osvojí.  II. Rozdiel je v tempe, prístupe aj hodnotení: Mladá generácia je veľmi bystrá a tak je                 dnešný učiteľ tlačený k tomu, aby študentovi odovzdával 
                mnoho poznatkov, inak sa zdá, že časom na hodinách 
                snáď plytvá. Šikovnejší sa nudia a pomalší 
                nestíhajú. Pri projektoch sa študent má 
                možnosť zamerať na časť problému, ktorá ho zaujíma 
                a baví najviac a na nej popracovať a preukázať 
                svoje schopnosti. Správne vedenie učiteľom ho môže 
                motivovať k dosiahnutiu lepších výsledkov a k 
                zdokonaleniu sa v danej oblasti. Už sa nehodnotí výkon 
                podľa predstáv učiteľa, čo všetko by mal spamäti 
                ovládať študent. Zdalo by sa, že projekty sa ohodnotia 
                ťažšie, čo bezosporu je pravdou. Veď ťažko možno porovnať, či 
                chutí lepšie jablko alebo hruška. Preto treba viesť projekt 
                vhodne a ešte pred začiatkom sa poriadne zamyslieť nad dôležitou 
                časťou a to zvoliť spôsob hodnotenia. Navrhujem, aby sa 
                nehodnotila iba výsledná fáza produktu 
                a to dokonca iba po obsahovej stránke ako to už v bežnom vyučovaní býva.  III. Moja skúsenosť: V školskom roku 2004/05 som mala                 príležitosť už po druhý rok učiť na gymnáziu 
                Novohradská. Učila som časť maturujúcej triedy, 
                ktorá ale z informatiky nematurovala. Moji študenti sa 
                v bežných uživateľských softvéroch už vedeli 
                slušne orientovať a učiť ich netriviálne špeciálne 
                funkcie v daných programoch som považovala za zbytočné. 
                Preto som sa rozhodla, že by im mohlo byť prospešnejšie zažiť 
                atmosféru, kde nevedia jednoznačne odpovedať na položené 
                otázky, ale musia tvorivo k riešeniu prísť sami.  IV. Učiteľ a študent: Ak je mojou úlohou, ako učiteľa, vycvičiť profesionálnych                 robotov, tak zvolím bežné postupy výučby. 
                No pre mňa je škola miestom, kde sa mladý človek učí 
                prežiť v reálnom svete, učí sa riešiť konflikty 
                so spolužiakmi a tiež si formuje svoje názory a svoj 
                charakter. Vo svojom veku sa stretáva s množstvom reálnych 
                problémov a škola mu často nevie pomôcť sa v nich 
                orientovať a zvoliť si vlastnú cestu. Určia sa pravidlá, 
                nad ktorými má moc len subjektívny názor 
                učiteľa. A ten sám bojuje s tým, aby vo svojom 
                rebríčku hodnôt nepostavil svoj predmet pred študenta. 
                A tak sa zabúda, že mladý človek sa v prvom rade 
                potrebuje učiť pre život a nie len pre vedomosti. Učiteľ musí 
                v prvom rade milovať svojich učňov a v druhom rade byť presvedčený 
                o potrebe ovládania jeho predmetu učenia. Vtedy sa je 
                ochotný obetovať a aj cez rôzne prekážky 
                si nájsť cestu k študentom, pochopiť ich problémy a vybudovať si vzťah dôvery.  V. Charakter učiteľa: Som presvedčená, že                 aby mohol učiteľ dosiahnúť výborné výsledky 
                u žiakov, je potrebné, aby mu študenti dôverovali. 
                Tiež zapálenie je veľmi dôležité, pre svoju 
                nákazlivosť. Keď je učiteľ spomalený, neistý, 
                unudený, tak i jeho učni-študenti, to od neho chytia, 
                naopak, keď dá najavo záujem o prácu, 
                ktorú idú vykonať, tým skôr sa študent 
                premôže, i keď sa mu to nemusí zdať zaujímavé. 
                Keď chce učiteľ, aby sa jeho učeň nebál nových 
                poznatkov, on sám musí byť ten, ktorý ich 
                bude vyhladávať. Častou chybou je rezignácia učiteľa, 
                tým nazývam čas, keď má učiteľ pocit, že 
                už všetko vie a nepotrebuje sa už nič nové vo svojom 
                obore učiť. Jeho predmet sa môže rýchlo stať nezaujímavým 
                a nudným. Naopak učiteľ, ktorý je ochotný 
                hľadať a skúšať nové poznatky a spôsoby 
                vo vyučovaní môže obohatiť seba, svojich učňov 
                a zlepšiť kvalitu predávania poznatkov. Hlavný 
                rozdiel medzi študentom a učňom je ten, že študent študuje, 
                to čo mu predložíme, ale učeň študuje svojho učiteľa 
                a učí sa jeho príkladom. Byť učiteľom študentov 
                je možno ľahšie, ale nikdy nedosiahne také výsledky 
                ako keď sa zo študenta stane učeň, alebo lepšie povedané, 
                kým učiteľ nezačne žiť to, o čom hovorí. Teda 
                kým nebude vzorom pre študentov a to myslím aj 
                v správaní sa. Niekomu to môže síce 
                znieť ako filozofia a nie ako práca o projektovom vyučovaní, 
                ale ja som presvedčená, že projektové vyučovanie 
                nemôže viesť učiteľ, ktorý nie je zapálený. 
                 |